Вікові особливості дітей дошкільного віку

ДВА РОКИ

Зверніть увагу, що в цьому віці багато малюків ще безстрашні. І при цьому не вміють розраховувати сили. Тому за своїм непосидою потрібно пильнувати.

Дворічний малюк:

  • Ходить по сходах вгору і вниз
  • Танцює, зберігаючи почуття ритму
  • Ловить і кидає м’ячик
  • Малює лінії вертикальні і горизонтальні
  • Перегортає сторінки книжок

Щодо психоемоційного розвитку та мовлення, то у 2 роки дитина:

  • Ставить перші запитання
  • Формулює думки реченнями з 1-2 слів
  • Копіює дорослих
  • Грає в ку-ку і піжмурки
  • Може зрозуміти «над» і «під»
  • Називає своє ім’я
  • Просить допомоги у дорослих, якщо щось не виходить
  • Називає знайомі предмети
  • Спілкується з іншими дітьми на майданчику

Культурно-гігієнічні навички дворічної дитини:

  • Чистить зуби під наглядом дорослого
  • П’є з чашки
  • Самостійно їсть або хоча б тримає ложку
  • Знімає рукавиці
  • Одягає і знімає шкарпетки, штани / спідницю
  • Намагається самостійно взувати взуття на липучках

У віці двох років малюки вже добре збирають пірамідку, будують вежі з кубиків і складають їх у «поїзд», освоюють перші рольові ігри з ляльками. Відкривають і закривають двері. Зазвичай вже знають 5-6 кольорів і добре сортують предмети за кольорами та розмірами. Знають основні геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник). Деякі вже складають пазли з 4-5 деталей. Використовують іграшки за призначенням, наприклад, щоб зателефонувати – беруть телефон, а не ліхтарик. Можуть виконати прохання з 3 дій: підійди, візьми книгу, відкрий книжку.

 

ТРИ РОКИ

Кожна дитина індивідуальність, тому порівнювати її з іншими дітками часто не має сенсу. Адже вона росте за власною «програмою»! Проте є загальноприйняті показники розвитку дитини у 3 роки, на які може орієнтуватися мама.

Запам’ятайте, поняття «норма» означає лише середній показник, така собі температура у лікарні. Якщо малюк не робить щось зі списку того, що повинна знати і вміти дитина, або погано справляється з одним із завдань, не поспішай панікувати! Цілком можливо, через кілька днів він здивує тебе саме цим умінням. А поки зверніть увагу на ці орієнтири – показники розвитку дитини у 3 роки.

Як і раніше, дітки в цьому віці розвиваються стрибкоподібно. Вони страшенно непосидючі і стають допитливими. Криза дитини 3 років часто застає зненацька батьків, але це лише свідчення невідповідності можливостей і бажань чада.

Мовні навички

Дитина у 3 роки вже накопичила пристойний словниковий запас: 500 слів у неї є для активного використання. Вона будує з них речення, вже використовує складні, найчастіше правильно відміняючи і змінюючи слова в них. Багато діток не вимовляють складні для них звуки «р» і шиплячі, зате можуть вставити в мовлення прийменники і підтримати діалог. Що ще повинна знати і вміти дитина?

  • Запам’ятовувати короткі віршики
  • Називати своє ім’я з прізвищем та імена батьків
  • Вживати близько 5 слів у реченні
  • Бути знайомою з антонімами (великий-маленький), одниною і множиною, прикметниками

Навички мислення у дитини 3 роки

Малюк входить у вік чомучки, досліджує світ, намагається пояснити його причинно-наслідковими зв’язками. Показники розвитку дитини у 3 роки також включають її вміння справлятися з маленькими пазлами і пірамідками, розрізняти кольори і форми, згадувати недавні події.

Рухові навички і моторика

Кіндер пробує свої сили у творчості: вправляється з ножицями і мозаїкою, справляється з нанизування намистин або гудзиків на нитку. А ще він стає справжнім маленьким ураганом: бігає, стрибає на одній нозі, катається з гірки, штовхає м’яч … Що ще повинна знати і вміти дитина трилітка? Ходити на носочках і задом наперед, а ще кататися на триколісному велосипеді.

Побутові навички

Прагнення до незалежності та самостійності у дитини 3 років дуже типове. Як кажуть американці, monkeys see monkeys do – тобто твоя крихітка старанно вчиться всьому в батьків. Зазвичай він може впоратися з такими завданнями:

  • помити і витерти руки
  • їсти ложкою і навіть виделкою
  • розстебнути ґудзики
  • зняти взуття, куртку і шапку
  • знайти свій одяг у шафі, відрізнити зад і перед у ньому

Криза дитини 3 років: я сам!

Малюк перестає слухатися, може ігнорувати прохання батьків. За цим психологи просять побачити не розпещеність, а бажання самостійності. Що повинна вміти дитина у 3 роки – сказати «ні», показати дорогу до садочка чи магазину, замінювати «ми» на «я». Виховання дитини у 3 роки вимагає від батьків гнучкості і мудрості.

 

Що повинна вміти дитина у 4 роки?

Це питання задають собі всі батьки, коли малюк підбирається до чотирирічного віку. Давай розберемося з навичками, знаннями та вміннями карапуза цього віку разом. Але спочатку, як завжди, нагадаємо: твій малюк індивідуальний, він росте і розвивається у своєму темпі та ритмі. Є лише деякі «точки опори» для батьків, що дають зрозуміти, чи все в порядку і чи не потрібно звернутися до фахівця.

Що має знати дитина у 4 роки

Ваш малюк у віці 4 роки вже може вести розмови, відповідає на запитання логічно і використовує складні конструкції речень. Він точно знає чотири кольори і три геометричних фігури: червоний, зелений, синій, жовтий, коло, квадрат, трикутник. Його вимова чітка, все менше слів з «власного» мовлення. Малюк уже знає 4-5 букв і, можливо, намагається писати своє ім’я або короткі слова.

У цьому віці дитина знає послідовність дій у режимі дня, розуміє, що означає після сніданку, обіду або вечері. Вона вимоглива до батьківської уваги, любить проводити час з мамою і татом максимально якісно. Малюк уже може запам’ятати і виконати 3-4 складні прохання одне за одним: допий чай, почисти зуби і візьми з полиці улюблену книгу для читання на ніч.

Зараз саме час вивчити з дитиною номер телефону батьків, адресу, прізвища та імена батьків і важливих людей, до яких можна звернутися за допомогою. Почни вчити з малюком основи безпечної поведінки.

Навички дитини у 4 роки

Малюк у 4 роки володіє наступними руховими і соціальними навичками:

  • стоїть на одній нозі;
  • стрибає;
  • перекидається;
  • самостійно їсть;
  • будує вежу з кубиків;
  • малює фігуру людини;
  • крутить педалі велосипеда;
  • вміє ходити назад;
  • бігає по сходах;
  • одягається і роздягається без допомоги;
  • грається з іншими дітьми і заводить друзів;
  • активно фантазує;
  • у нього є явні вподобання в людях;
  • вміє висловлювати гнів словами, а не фізично.

Приводами для занепокоєння в 4 роки можуть послужити небажання залишатися з кимось, крім мами, часта агресія або занадто сильна сором’язливість, відсутність зорового контакту, нерозуміння різниці між реальністю і фантазією, невміння виражати емоції. Все це повинно стати причиною уважніше придивитися до дитини і, за необхідності, проконсультуватися з фахівцями: неврологом, психологом.

Вашій дитині виповнилося п’ять років?

Що у цьому віці повинні вміти діти? На що в їхньому розвитку і навчанні варто звернути пильну увагу?

Вашому маляті вже виповнилося п’ять років і тобі цікаво, якими навичками та вміннями повинна володіти дитина цього віку? Зверніть увагу, що ми даємо лише деякі «маячки», за якими ви зможете визначити рівень і темп розвитку своєї дитини. Якщо у Вас є якісь підозри, що малюк розвивається дуже швидко або занадто повільно, звернися з цим питанням до педіатра або дитячого невролога.

Зараз настав дуже важливий вік, коли зазвичай починається активна підготовка до школи. Потрібно не упустити шанс і дати малюкові стільки інформації, скільки він готовий прийняти, не втративши при цьому інтересу до навчання. З іншого боку, в фазі активного росту потрібно дуже дозувати навантаження, щоб не викликати перевтому дитячого організму.

У п’ять років малюк має володіє такими навичками, що стосуються уваги:

  • вміє знаходити відмінності на картинках;
  • копіює рух;
  • змальовує візерунок;
  • може зосередитися на 15 хвилин, виконуючи завдання;
  • успішно грає в ігри на швидкість реакції й уважність.

П’ятирічний малюк трохи знає математику:

  • рахує до десяти, знає знаки додавання, віднімання, рівності;
  • вміє ділити на рівні частини предмети;
  • може порахувати у зворотну сторону;
  • знає назви днів тижня і місяців;
  • вміє додавати і віднімати одиницю.

У п’ять років дитина щосили тренує пам’ять:

  • запам’ятовує чотиривірші, лічилки, скоромовки;
  • запам’ятовує римовані фрази з 6-7 слів;
  • розповідає і переказує прочитані книги;
  • знаходить зайве у списку предметів;
  • розповідає послідовність подій, режиму дня.

Дрібна моторика п’ятирічної дитини:

  • використовує різну силу натиску на олівець, фломастер, пензлик;
  • розфарбовує, не виходячи за контури;
  • зображує предмети в зазначеній частині аркуша;
  • орієнтується в зошитах у лінієчку і клітинку.

Розвиток мовлення п’ятирічної дитини:

  • утворює нові словосполучення: лялька з соломи – солом’яна лялька;
  • складає зв’язну розповідь за картинкою;
  • називає кількість букв / звуків у слові;
  • визначає наголос;
  • виразно читає вірші;
  • знає голосні та приголосні букви.

Ваша дитина у 5 років повинна добре знати своє ім’я та прізвище, як звуть батьків і близьких людей, адреси, телефони. Зазвичай у неї вже є явні вподобання, хобі, захоплення у спорті, творчості, інтелектуальних заняттях.

Шестирічки.

Шестирічки активно готуються до школи. Це один із найнасиченіших періодів у житті кожної людини. Ви хочете знати, що повинна вміти дитина у віці 6 років? Ми розповімо про основні уміння, навички і знання. Ось тільки не забувай про те, що це середні значення, а ваш малюк – унікальний. Він може «не дотягувати» з якихось значень, а в інших перевершувати однолітків. І це нормально!

 

 

 

Мислення: образне і логічне

  • адаптується в незнайомому місці;
  • може орієнтуватися на місцевості;
  • вміє визначати час за цифровим табло і циферблатом;
  • знаходить 10 і більше відмінностей між малюнками;
  • має початкові знання географії, називає столиці деяких країн, вміє утворювати назву народу від назви держави;
  • копіює друковані літери;
  • підбирає однорідні слова;
  • знаходить зв’язки в оточуючих явищах;
  • шукає зайві й однакові характеристики предметів;
  • робить свої висновки з почутого.

Знання математики:

  • рахує до 10 і назад;
  • називає кількість предметів, якщо їх не більше 10;
  • порівнює більше-менше предметів;
  • знає геометричні фігури, знаходить їх у навколишньому світі;
  • вирішує прості приклади на додавання і віднімання предметів.

Світ і людина. Що знає 6-річна дитина про навколишній світ:

  • називає навколишні предмети, побутові та на вулиці;
  • за описом може вгадати будь-яку звичну річ;
  • називає більшість тварин і птахів;
  • розрізняє дерева, чагарники, знає їх назви і може показати на зображенні та на прогулянці;
  • знає назви днів тижня, місяців, часу доби.

Увага і пам’ять

  • концентрує увагу на 20-25 хвилин;
  • для відпочинку між заняттями потрібно 5-10 хвилин;
  • може запам’ятати віршовані рядки з 2-3 разів;
  • з названих 10 предметів повторить від 5 до 7 слів.

Мовлення і словниковий запас:

  • знає всі букви і відрізняє їх від звуків;
  • використовує всі частини мови, складні речення;
  • підбирає синоніми;
  • регулює емоційне забарвлення у своєму мовленні, говорить виразно;
  • називає слова, що починаються з певної літери;
  • вимовляє всі звуки, в тому числі, р, л, шиплячі;
  • говорить монологи;
  • із задоволенням бере участь у діалогах;
  • описує те, що відбувається на вулиці / зображенні.

Фізичний розвиток:

  • може пройтися по перекладині;
  • правильно тримає пензлик, ручку;
  • б’є по м’ячу, не промахуючись;
  • скаче на одній нозі більше 10 разів поспіль;
  • стоїть на одній нозі 30 секунд і довше;
  • ліпить із пластиліну складні фігури з дрібними деталями;
  • збирає сірники або крупинки рису по одній;
  • вирізає по контуру;
  • може скопіювати другу сторону симетричного малюнка.