Довідка про результати педагогічного обстеження показників компетенцій
за ІІІ квартал 2021/2022 навчального року
Освітня робота з дітьми в закладі дошкільної освіти здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти України та освітньої програми для дітей від двох до семи років «Дитина».
Для ефективного всебічного вивчення розвитку компетенцій кожної дитини з 17 по 21 травня 2022 року було проведено діагностування дітей, яке дозволило визначити рівень показників компетенцій (знань, умінь і навичок) вихованців закладу дошкільної освіти за ІІ квартал навчального року.
З метою проведення цілеспрямованого і повного педагогічного обстеження рівня компетенцій відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, вихователі оцінювали досягнення дітей кожної вікової групи за показниками (критеріями) всіх семи освітніх ліній («Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина у світі природи»,
«Дитина у світі культури», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Гра дитини»,
«Мовлення дитини») (методичний посібник «Моніторинг досягнень дітей дошкільного
віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти».–Тернопіль, ТОВ «Мандрівець»,
2016). Результати представлені в таблиці.
Показники рівня розвитку компетенцій дітей дошкільного віку відповідно до Базовогокомпонентадошкільноїосвіти у ІІ кварталі 2021/2022 навчального року
Освітні лінії |
||||||||
«Малятко» | «Дзвіночки» | «Ромашка» | «Калинка» | «Яблунька» | «Веселка» | Середнє
значення по ЗДО |
||
Особистість дитини | 33.3% | 77% | 77% | 42% | 45.9% | 47% | 53.7% | |
Дитина в соціумі | 24.7% | 77% | 77% | 58% | 52.2% | 58.5% | 57.9% | |
Дитина в природному довкіллі | 34.7% | 64% | 64% | 68% | 45.9% | 58.5% | 55.8% | |
Дитина в світі культури | 34.7% | 50% | 50% | 58% | 55.9% | 48.5% | 49.5% | |
Гра дитини | 44.3% | 59% | 59% | 68% | 55.9% | 48.5% | 55.7% | |
Дитина в сенсорно- пізнав просторі | 34.7% | 64% | 64% | 58% | 65.9% | 58.5% | 57.5% | |
Мовлення дитини | 33.3% | 73% | 73% | 42% | 68.5% | 58.5% | 58% |
Параметри оцінки якості освітнього процесу ( в %):
- нижче 50% – низький рівень;
- 50-75% – середній рівень;
- 75-85% – достатній рівень;
- 85-100% – високий рівень.
Узагальнені результати рівня розвитку компетенцій дітей раннього віку відповідно до освітніх ліній БКДО. Група «Малятко» (3-й рік життя)
Узагальнені результати спостережень за динамікою рівня розвитку компетенцій дітей раннього віку за ІІ квартал 2021-2022 навчального року виявили наступне: освітня лінія «Особистість дитини» – високий – 59,7%, середній – 29,2%, низький – 11,1%; освітня лінія «Дитина в соціумі» – високий – 23,2%, середній – 56,2%, низький – 20,6%; освітня лінія «Дитина у природному довкіллі» – високий рівень розвитку проявляють 20% малят, середній – 60,9%, низький – 19,1%; освітня лінія «Дитина в світі культури» – високий – 24,9%, середній – 59,3%, низький – 15,8%; освітня лінія «Гра дитини» – високий – 22,9%, середній – 59,7%, низький – 17,4%; освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» – високий – 20%, середній – 57,7%, низький – 22,3%; освітня лінія «Мовлення дитини» – високий – 28,2%, середній – 46%, низький – 25,8%.
Такі дані свідчать про задовільний рівень розвитку компетенцій дітей раннього віку.
Освітні лінії | Особистість дитини | Дитина в соціумі | Дитина у природному довкіллі | Дитина в світі культури | Гра дитини | Дитина в сенсорно-
пізнавальному просторі |
Мовлення дитини |
Група, вихователі |
|||||||
«Малятко»
(3 р.ж.) Скринська Н.П., Валашенко А.Л. |
33.3% | 24,7% | 34,7% | 34,7% | 44,3% | 34,7% | 33,3% |
За показниками нервово-психічного розвитку дітей третього року життя наймолодші виявляють високий рівень – 18%, достатній (норма) – 79%, нижче норми – 3%. Такі показники, враховуючи вік дітей, індивідуальні особливості розвитку, можна вважати задовільним. У порівнянні за цей період минулого навчального року змін у показниках майже не відбулося.
Кількість дітей раннього віку, які мають високий рівень сенсорного розвитку складає: 20%
Потребує подальшого вдосконалення робота з дітьми з розвитку мовлення. Діти добре розуміють мову дорослих, сприймають звернення дорослого, проте виявлено багато порушень у звуковимові. Багато понять залишаються в пасивному словнику дітей.
Слабким залишається розвиток дрібної моторики руки, тому показники з образотворчої діяльності в цілому на середньому рівні.
З метою підвищення сенсорного розвитку дітей слід поповнити сучасним різноманітним обладнанням групові сенсорні зони. З метою активізації роботи з мовленнєвого спілкування з дітьми раннього віку вихователям необхідно більше уваги приділяти використовувати роботі в групах та індивідуальній. Активізувати роботу з дітьми щодо розвитку їх артикуляційного апарату через використання різноманітних дидактичних ігор та вправ.
Узагальнені результати рівня розвитку компетенцій дітей молодшого дошкільного віку відповідно до освітніх ліній БКДО група «Дзвіночки» (3-4-й рік життя), група «Ромашка» (4-й рік життя)
Рівень розвитку компетенцій дошкільників 4-го року життя визначався відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти за системою показників щодо рівня розвитку компетенцій дошкільників за віковими категоріями відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти з урахуванням вимог програми «Дитина».
В ході спостереження виявлено що в групах значний відсоток складають діти середнього рівня розвитку, а саме:
Освітні лінії | Особистість дитини | Дитина в соціумі | Дитина у природному довкіллі | Дитина в світі культури | Гра
дитини |
Дитина в сенсорно- пізнавальн ому просторі | Мовлення дитини |
Групи, вихователі | |||||||
«Дзвіночки»
Чудаєва К.П., Галицька А.С. |
77% | 77% | 64% | 50% | 59% | 64% | 73% |
«Ромашка»
Єремеєва Л.М., Ковтун О.А. |
77% | 77% | 64% | 50% | 59% | 64% | 73% |
В ході спостережень виявлено досить низький рівень розвитку ігрової діяльності дітей четвертого року життя, який не відповідає нормативним вимогам та віковим особливостям дітей, повільна динаміка спостерігається і в мовленнєвому розвитку молодших дошкільників. Хоча подібні явища мають об’єктивні причини: двомовне середовище, велика кількість дітей, що відвідують ЗДО перший рік, проте серед завдань, щодо вдосконалення роботи з вихованцями молодшого дошкільного віку: по-перше – розвиток ігрової діяльності; збагачення життєвого досвіду дітей, використання спільних навчальних ігор, поповнення МТБ іграшками та ігровим матеріалом різним за тематикою та образним розв’язанням та ін.., по-друге – всебічний розвиток мовлення, а також – розвиток творчості, самостійності, рухової і пізнавальної активності.
Отже, для розвитку мовлення молодших дошкільників вихователям необхідно створювати розвивальне мовленнєве середовище, більше уваги приділяти розвитку діалогічного мовлення, вмінню спілкуватися з однолітками та дорослими.
Логіко-математична діяльність потребує від вихователів приділяти більше уваги розвитку допитливості та спостережливості.
Серед найнижчих показників і рівень розвитку компетенцій дошкільників 4-го року щодо освітньої лінії «Дитина в світі культури», в тому числі таких складових, як предметно-практична компетенція, предметно-практична діяльність, образотворча компетенція, тощо. Отже, педагогам ЗДО слід спрямувати свої зусилля на створення безпечного предметно-розвивального середовища як необхідної умови формування елементарних трудових навичок та позитивного відношення до праці у дошкільників, урізноманітнити матеріали, що використовуються в образотворчій діяльності дітей, методи та прийоми роботи, більше уваги приділяти розвитку сенсорних аналізаторів, елементів аналітичного та доказового мислення, вихованню самостійності, бережливого ставлення до речей.
Освітня лінія «Дитина у природному довкіллі» — приділяти більше уваги вихованню бережливого ставлення до навколишнього середовища, ширше використовувати в роботі з дітьми практично-дослідницьку діяльність, розвивати емоційні почуття.
Освітня лінія «Дитина в соціумі» — педагогам слід спрямовувати зусилля на розвиток у дітей вміння встановлювати емоційні контакти з дорослими та однолітками, на розвиток комунікативних здібностей вихованців, уявлень про різні види професій дорослих, трудові дії, на виховання поваги до людей праці, бажання допомагати оточуючим, вміння звертатися по допомогу до людей за місцем їх роботи.
Низький показник виявлено щодо освітньої лінії «Особистість дитини», потрібно вчити дітей обговорювати результати своїх дій, вчинків, виправляти помилки, намагатися регулювати власну поведінку, позитивно ставитися до своєї зовнішності, статевої належності.
Особливу увагу необхідно приділяти збереженню та зміцненню фізичного, психічного та соціального здоров’я дітей, заохочувати їх до участі в руховій діяльності на заняттях та в повсякденному житті, активно залучати до фізкультурно-оздоровчих видів діяльності, розвивати вміння грати в колективі, виховувати основи здорового способу життя.
Узагальнені результати рівня розвитку компетенцій дітей середнього дошкільного віку відповідно до освітніх ліній БКДО. Група «Калинка» (5-й рік життя)
У закладі дошкільної освіти два щоквартально проводиться робота щодо визначення рівня розвитку компетенцій дітей середнього дошкільного віку (5-го р.ж.) відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти .
Освітні лінії | Особистість дитини | Дитина в соціумі | Дитина у природному довкіллі | Дитина в світі культури | Гра
дитини |
Дитина в сенсорно- пізнавальн ому просторі | Мовлення дитини |
Група, вихователі | |||||||
«Калинка» (5 р.ж.)
Кириченко І.С. |
42% | 58% | 68% | 58% | 68% | 58% | 42% |
Узагальнені результати спостережень рівня компетентності дітей середнього дошкільного віку (5-го р.ж.) виявили середній рівень розвитку дошкільників. У порівнянні з результатами отриманими наприкінці 2020-2021 н.р., простежується загальне незначне підвищення компетентності дошкільників 5-го р.ж..
Проте, за результатами аналізу завданням вдосконалення роботи з п’ятирічками в 2021-2022 н.р. є: розвиток зв’язного мовлення, розвиток дрібної моторики руки, вдосконалення технічних навичок малювання, розвиток творчості, активності,
пізнавальних психічних процесів у дошкільнят, сприяння розвиткові ігрової діяльності, конструктивних навичок.
Отже, для розвитку мовлення вихователям слід приділяти належну увагу формуванню зв’язного мовлення, навчанню дітей чіткому, логічному, образному висловлюванню думки про себе, використанню засобів інтонаційної виразності та мовленнєвому етикету.
Логіко-математична діяльність потребує від вихователів приділяти більше уваги розвитку допитливості та спостережливості, навчанню дітей висловлювати припущення, робити висновки, базуючись на результатах досвіду, розвивати логічне мислення.
Рівень розвитку компетенцій дошкільників 5-го року щодо освітньої лінії «Дитина в світі культури» на належному рівні, в тому числі таких складових, як предметно- практична компетенція, предметно-практична діяльність, образотворча компетенція, тощо. Отже, педагогам ЗДО слід спрямувати свої зусилля на створення безпечного предметно-розвивального середовища як необхідної умови формування елементарних трудових навичок та позитивного відношення до праці, ретельніше та ширше знайомити дітей із матеріалами, інструментами, технікою, яку використовують у процесі трудової діяльності, урізноманітнити матеріали, що використовуються в образотворчій діяльності дітей, вчити диференціації та дослідженню їх властивостей, більше уваги приділяти вихованню самостійності, бажання допомагати дорослим та одноліткам, розвитку вміння орієнтуватися в природному, предметному та людському довкіллі. Особливу увагу приділяти розвитку у дітей довільної поведінки, елементарної здатності поводитися морально за відсутності контролю з боку дорослого, заохочувати розвиток впевненості в своїх силах, формувати емоційне сприйняття народної іграшки, традиційного одягу, виробів народних майстрів, милування чарівним світом народного декоративно- ужиткового мистецтва.
Освітня лінія «Дитина у природному довкіллі» — активізувати допитливість дітей, спонукати їх досліджувати нове, розвивати вміння ставити перед собою дослідницькі завдання, продовжувати розвивати емоційно- ціннісне ставлення до природи.
Освітня лінія «Дитина в соціумі» — педагогам слід спрямовувати зусилля на розвиток у дітей вміння встановлювати емоційні контакти з дорослими та однолітками, розвиток комунікативних здібностей вихованців, більше уваги приділяти вихованню самостійності, ініціативності, толерантності, привітності, гнучкості, розуміння, що Україна є Батьківщиною, якій притаманна певна національна символіка.
Щодо освітньої лінії «Особистість дитини», то потрібно більше уваги приділяти формуванню уявлень дошкільників про оздоровчу спрямованість побуту українського народу, про оздоровчі аспекти національної кухні, одягу, посуду, українську оздоровчі ігри-забави, пісні, танці, і надалі розвивати вміння самостійно доглядати за своїм зовнішнім виглядом, вмінню самостійно дотримуватися основних правил безпеки, вчити відстоювати власні права, захищати власну думку, дотримуватись норм спілкування. Вчити розрізняти характер критичних ситуацій, усвідомлювати до якої служби необхідно звернутись, а також правилам поведінки під час навчання різних видів оздоровчих процедур, щодо виконання рухів, безпечного користування приладдям та інструментами.
Особливу увагу приділяти зміцненню фізичного, психічного та соціального здоров’я дітей, активно залучати до фізкультурно-оздоровчих видів діяльності, прищеплювати бажання займатися фізкультурою і спортом, сприяти опануванню дітьми життєво необхідних рухів.
Узагальнені результати рівня розвитку компетенцій дітей старшого дошкільного віку відповідно до освітніх ліній БКДО. Групи «Яблунька», «Веселка» (6-й рік життя)
Дослідження рівня розвитку компетенцій дошкільників шостого року життя здійснюється у закладі дошкільної освіти щоквартально відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти.
Освітні лінії | Особистість дитини | Дитина в соціумі | Дитина у природному довкіллі | Дитина в світі культури | Гра
дитини |
Дитина в сенсорно- пізнавальн ому просторі | Мовлення дитини |
Групи, вихователі | |||||||
«Яблунька»
(5-6 р.ж.) Дядій Г.М., Білик Т.А., Дорошенко В.В. |
45,9% | 52,2% | 45,9% | 55.9% | 55,9% | 65,9% | 58,5% |
«Веселка»
(6 р.ж.) Галицька Т.В., Дужик Л.Я. |
47% | 58,5% | 58,5% | 48.5% | 548.51,9% | 58,5% | 58,5% |
Педагогам слід і надалі створювати сприятливі умови для формування показників розвитку компетентності особистості, а саме: фізичної, соціально-моральної, емоційно- ціннісної, пізнавальної, мовленнєвої, художньо-естетичної, творчої активності у всіх сферах життєдіяльності. При цьому система професійних умінь педагога повинна забезпечувати реальне та успішне входження дитини в складну життєву дійсність, створювати лагідний режим цього входження. При плануванні та проведенні навчально- виховної роботи з дітьми концептуальним напрямом в роботі повинен бути особистісно- орієнтований та диференційований підхід до дітей, який виявлятиметься в умінні вихователя:
- створювати сприятливу психологічну атмосферу в групі, більше уваги приділяти психологічним аспектам підготовки до школи;
- встановлювати емоційне спілкування з дорослими та однолітками;
- розвивати вміння відтворювати знання в життєво-практичних ситуаціях;
- формувати схильність до творчості, винахідництва, прагнення відійти від шаблону, зразка, зробити по-своєму;
- формувати самостійність, впевненість, спостережливість, допитливість.
Педагогам слід звернути увагу та докласти зусиль аби виправити виявлені недоліки в роботі, а саме:
- недостатнє використання пошукових і творчих завдань, відсутність системи;
- недоліки в плануванні індивідуальної роботи з дітьми щодо розвитку дошкільників в фізичній, інтелектуальній, емоційній, соціальній сферах;
- одноманітність і традиційність форм і методів організації роботи щодо формування здоров’язберігаючої компетентності, основ безпеки життєдіяльності;
- недостатня увага до формування мовленнєвої взаємодії, яка сприяє створенню та розширенню світогляду дитини, формуванню в неї гуманних переживань, базових особистісних якостей, що виявляються в мовленнєвій компетентності.
Узагальнені результати дослідження рівня розвитку компетенцій дітей раннього віку та дошкільників ЗДО у 2021-2022 н.р. за освітніми лініями Базового компонента дошкільної освіти свідчать, що найвищі показники діти виявляють щодо освітньої лінії «Особистість дитини», найнижчі – «Мовлення дитини».
Дослідження щодо музичного виховання у ЗДО показало, що воно здійснювалось у 2021-2022 навчальному році також на достатньо високому рівні. Показники засвоєння програмного змісту у молодших дошкільників: високий рівень – 19,5 %, середній – 78 %, низький – 2 %; у вихованців середньої вікової групи: високий рівень – 22 %, середній – 74,5 %; низький – 3,5 %.
У вихованців випускних груп: високий рівень – 47 %, середній– 52 %, низький – 3 %. Недоліками, які заважають високим результатам є: недостатньо розвинена координація рухів, недосконалість координації слуху і голосу.
Контрольне обстеження основних фізичних рухів, проведене вихователями, довело достатній рівень роботи ЗДО з питань збереження та зміцнення здоров’я та фізичного розвитку дошкільників.
Обстеження рівня розвитку рухової активності дітей раннього віку виявило, що показники фізичного і моторного розвитку 81% малюків відповідають нормі, а 15% малят мають розвиток вище норми. 91% дітей молодшого дошкільного віку на достатньому і високому рівні оволоділи основними рухами відповідно до програмових вимог; 47% вихованців середнього дошкільного віку мають високий рівень розвитку рухової активності, 41% — достатній. Серед старших дошкільників 95% дітей оволоділи на достатньому та високому рівні певним набором домірних вікових умінь і навичок з основних рухів.
Рекомендації:
Вихователям всіх вікових груп:
- провести обстеження дітей, які не відвідували заклад дошкільної освіти та відповідно до результатів спланувати індивідуальну роботу з ними;
- систематично реалізовувати сплановану індивідуальну роботу з дітьми (низького, середнього рівня), застосовувати до них диференційований підхід;
- спрямувати освітній процес на досягнення соціально-закріпленого результату (заданої норми, вимог до розвиненості, навченості та вихованості дитини);
- забезпечити виконання вимог до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самого себе відповідно до освітніх ліній.
Вихователь-методист Тетяна БІЛИК
ДОВІДКА
МОНІТОРИНГ
КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ
ЗА БАЗОВИМ КОМПОНЕНТОМ
2022-2023 навчальний рік
З метою створення ефективної системи управління якістю освіти в закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Дніпряночка» та комплексної оцінки якості освіти в травні 2022-2023 н.р. проводився освітній моніторинг рівня знань та досягнень дітей.
Завдання моніторингового дослідження:
- Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компоненту дошкільної освіти та отримати об’єктивну інформацію про якість дошкільної освіти, а також прогнозувати її розвиток.
- Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина».
- Надати рекомендації педагогам та батькам дошкільників стосовно визначення шляхів покращення якості дошкільної освіти, спираючись на результати моніторингу.
В результаті діагностики з’ясовано, що вся освітня робота з дітьми планується і проводиться відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, Освітньої програми «Дитина», листа Міністерства освіти і науки України №1/8504-22 від 27.07.2022 р. «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році», та інших документів в галузі дошкільної освіти.
Результати, отримані під час вивчення освітнього процесу в різних вікових групах, свідчать про те, що робота ведеться на належному рівні відповідно до віку, інтересів та запитів дітей.
Обстежено 78 дітей, що склало 63,4% від загального складу. В зв’язку з об’єктивними обставинами, воєнним станом на території України, не були обстежені діти, які знаходяться за межами країни та за межами області.
Педагогічне обстеження проводилося шляхом проведення:
- онлайн-бесід з дітьми;
- вивчення продуктів праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості тощо);
- самоаналізу рівнів засвоєння програмового матеріалу вихователями груп.
Аналіз результатів моніторингового вивчення свідчить про невелику кількість дітей з високим рівнем засвоєння програмового матеріалу – 5%, майже в рівних відсотках достатній рівень – 44%, середній рівень – 42%, відсоток дітей з низьким рівнем склав 9%.
Дані результати націлюють педагогів на систематичну та цілеспрямовану роботу з вихованцями з формування компетентностей з усіх освітніх напрямів шляхом підвищення рівня індивідуальної роботи, використання новітніх освітніх технологій та різних платформ для занять з дошкільниками, активного залучення батьків до спілкування в режимі онлайн. Організовану освітню діяльність доцільно планувати та проводити у формі педагогічного спілкування в колі, різних видів занять, освітніх ситуацій та подорожей, тематичних проєктів, прогулянок, екскурсій, дослідницько-пошукової діяльності, творчих ігор, самостійної діяльності дітей відповідно до завдань фізичного, соціального, комунікативного, пізнавального та художньо-естетичного розвитку.
Для забезпечення процесу формування досвіду дітей в різних видах діяльності (комунікативної, ігрової, проектної, еколого-природничої, здоров’язбережувальної, мистецької, побутової, трудової, тощо), організовувати через постійну взаємодію дорослого з дітьми, яка не регламентується часом і відбувається упродовж дня.
Проведення моніторингового дослідження у групах дітей дошкільного віку дало змогу відстежити динаміку розвитку особистості дошкільника, встановити загальну картину розвиненості вихованців, що дозволить педагогам більш плідно і ефективно працювати над проблемами, виявленими в ході вивчення.
Таким чином, резервом в роботі педагогічного колективу є:
- застосовування дистанційних форм роботи для забезпечення безперервної дошкільної освіти дітей, які з об’єктивних причин (за станом здоров`я, в умовах адаптивного карантину та дії воєнного стану), не відвідують дошкільний заклад;
- ефективне використання потенціалу різних моделей організації освітнього процесу із застосуванням сучасних інноваційних технологій, що відповідають особливостям розвитку кожної дитини;
- здійснення компетентнісного та діяльнісного підходу до організації освітнього процесу для отримання відповідних компетентностей на засадах особистісно зорієнтованого, інтегрованого принципу організації освітнього процесу;
- ефективне здійснення освітнього процесу як в групових приміщеннях, на прогулянках, в режимі онлайн, так і в тимчасовому укритті.
Вихователь-методист Тетяна БІЛИК
Аналітична довідка
за результатами узагальнених
моніторингових досліджень
дітей дошкільного віку ЗДО «Дніпряночка»
станом на травень 2023 – 2024 н.р.
Аналітична довідка
за результатами узагальнених
моніторингових досліджень
дітей дошкільного віку ЗДО «Дніпряночка»
станом на травень 2024 – 2025 н.р.
Відповідно до плану роботи закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Дніпряночка» на 2024-2025 н.р. в період з 28.04.2025 по 02.05.2025 року, з метою підвищення якості організації освітнього процесу та відстеження динаміки особистісних досягнень вихованців у вікових групах проводився моніторинг рівня досягнень дітей дошкільного віку.
Для отримання об’єктивної інформації моніторинг рівня знань, умінь, навичок дітей організовувався за допомогою методичного посібника «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» (за загальною редакцією Н.М.Шаповал, О.М.Кулик, Т.В.Киричук, 2021 рік, видавництво «Мандрівець»).
Вивчення проводилося під час звичних для дітей видів діяльності: ігрової, трудової, самостійної та режимних моментів – заняття, прогулянки, приймання їжі тощо. Моніторинг передбачав спеціальні діагностичні процедури, що проводились у невимушеній для вихованців обстановці, використовуючи спостереження, ігрові вправи, бесіди, групові та індивідуальні заняття.
Відповідно до критеріїв оцінювання досягнень дошкільників визначалися рівні:
високий рівень В: дитина виявляє інтерес до пізнавальної діяльності, активна, ініціативна, самостійна;
достатній рівень Д: дитина самостійно вирішує запропоноване проблемне завдання своєї вікової групи;
середній рівень С: дитина розуміє запитання та з незначною допомогою (за навідними питаннями) знаходить відповідь або рішення;
початковий рівень П: дитина розуміє, але не може самостійно дати відповідь на запитання і відповідає зі значною допомогою вихователя або ж потребує постійної (значної) допомоги дорослого.
Вихідний рівень засвоєння вихованцями знань, умінь і навичок досліджувався за освітніми напрямами Базового компоненту дошкільної освіти:
«Особистість дитини»;
«Дитина у природному довкіллі»;
«Дитина в соціумі»;
«Дитина у світі мистецтва»;
«Дитина в сенсорно-пізнавальному світі »;
«Мовлення дитини»;
«Гра дитини».
Всього у закладі дошкільної освіти було продіагностовано 53 дитини.
Вихованці групи раннього віку «Малятко» частково оволоділи необхідними навичками самообслуговування, активно наслідують дорослих та засвоюють нову інформацію. Педагогами значна увага приділяється розвитку дрібної моторики та сенсорному вихованню.
В групі облаштовано тематичне розвивальне середовище, наслідком цього є покращення показників сформованості сенсорних еталонів, конструктивної діяльності. Проте, потребує уваги питання формування культурно-гігієнічних навичок та звукової культури мовлення.
За результатами досліджень наприкінці навчального року у дітей групи раннього віку знання, вміння, навички сформовані відповідно: високий рівень – 13%, достатній рівень – 30%, середній рівень -55%, початковий – 2%.
У групі молодшого дошкільного віку «Калинка» дошкільнята мають достатні уявлення про оточуючий світ, навички спілкування, сформованість культурно-гігієнічних навичок. Вихованці допитливі, виявляють відповідно віку конструктивні навички. Проте, потребує подальшої роботи формування комунікативно-мовленнєвої діяльності дошкільників.
За результатами досліджень наприкінці навчального року у дітей молодшого дошкільного віку групи знання, вміння, навички сформовані відповідно: високий рівень – 3%, достатній рівень – 68%, середній рівень -28%, початковий – 1%.
Вихователі групи дітей другої молодшої групи «Дзвіночки» багато уваги приділяли ознайомленню з природним довкіллям, формуванню основ безпеки життєдіяльності. У вихованців на достатньому рівні сформовані навички зображувальної діяльності, творчого ставлення до завдань. Більшість легко спілкуються, будують висловлювання та роблять висновки. Разом з тим, слід зазначити, що потребує покращення робота з формування зв’язного мовлення.
За результатами досліджень наприкінці навчального року у дітей групи «Дзвіночки» знання, вміння, навички сформовані відповідно: високий рівень – 8%, достатній рівень – 66%, середній рівень -21%, початковий – 5%.
Вихователі групи дітей старшого дошкільного віку «Ромашка» пріоритетним напрямком роботи обрали формування соціальної компетентності з використанням різноманітних методів і прийомів, а саме: українські літературні твори, ігри, вправи, моделювання ситуацій, міні-музей предметів народного вжитку. Діти групи мають високі та достатні показники сформованості відповідних знань та вмінь. Багато уваги приділено патріотичному вихованню дошкільників, ознайомленню з культурою та традиціями українського народу. Проте, залишається проблемою вживання складних речень при складанні описових розповідей з власного досвіду.
За результатами досліджень наприкінці навчального року у дітей старшого дошкільного віку групи «Ромашка» знання, вміння, навички сформовані відповідно: високий рівень – 36%, достатній рівень – 48%, середній рівень -16%.
Діагностичне вивчення мовленнєвого розвитку вихованців інклюзивних груп старшого дошкільного віку «Веселка» та «Яблунька» свідчить про те, що значна увага приділялася педагогами формуванню мовленнєвої компетентності дошкільників. Організовуючи різні форми роботи, вихователі створювали умови для активного спілкування дітей, обміну думками. Вчителі-логопеди проводили послідовну корекційну роботу по виправленню мовних вад дошкільнят. Поряд з цим слід констатувати, що діти зазнають труднощів при вживанні синонімів, слів-порівнянь.
За результатами досліджень наприкінці навчального року у дітей старшого дошкільного віку групи «Веселка» знання, вміння, навички сформовані відповідно: високий рівень – 32%, достатній рівень – 21%, середній рівень -30%, початковий рівень – 17%. У вихованців групи «Яблунька» наступні результати: високий рівень – 26%, достатній рівень – 46%, середній рівень -21%, початковий рівень – 7%.
За результатами порівняльного аналізу початкового та узагальнювального моніторингу досягнень здобувачів дошкільної освіти встановлено, що на кінець навчального року кількість дітей високого рівня зросла на 16%, достатнього рівня на 15 %, середнього рівня зменшилася на 16%, початкового рівня зменшилося на 1%.
Із метою покращення системи роботи педагогів рекомендовано:
1.З метою подолання освітніх втрат, надавати перевагу індивідуальним формам роботи з дітьми, які несистематично відвідують заклад.
Відповідальні: вихователі дітей усіх вікових груп
Термін: упродовж літнього періоду
2.Забезпечити мовленнєво-ігрову, комунікативну діяльність, спрямовану на формування звукової культури, граматично правильного, зв’язного мовлення дітей засобами дидактичних ігор і вправ.
Відповідальні: вихователі дітей усіх вікових груп
Термін: упродовж літнього періоду
3.Заохочувати дітей складати розповіді з власного досвіду з елементами опису.
Відповідальні: вихователі дітей старшого дошкільного віку.
Термін: упродовж літнього періоду
4.Оптимізувати методи та прийоми з питання лексичної компетентності вихованців.
Відповідальні: вихователі дітей старшого дошкільного віку
Термін: упродовж літнього періоду
5.Активізувати роботу з батьками щодо формування культурно-гігієнічних навичок дошкільників.
Відповідальні: вихователі дітей раннього віку
Термін: упродовж літнього періоду
Вихователь-методист Тетяна БІЛИК